door Marjolein Kalter

Op LinkedIn stond pas een mooie posting van Hedzer Kooistra. Uit die quote sprak compassie met werkzoekenden, die aan het worstelen zijn om werk te vinden. En doorgaan.

“Mag ik hem omdenken? “ zette ik erbij als commentaar. Ik geloof in de kracht van werkuitvinders.... Ik geloof in hun kennis, ervaring en creativiteit om deze om te zetten naar een toegevoegde waarde waar hun toekomstige werkgever nog niet bij stil gestaan had.... Hoe is dat voor jou werkgever?

Wat is er mis met werkzoekers?

Helemaal niets! Werkzoekers zijn actief op zoek naar de vacature waar zij optimaal in passen. Ze bereiden zich voor en stellen bij de werkgever vragen over de vacature. Ze verdiepen zich in de mogelijkheden. Ze onderzoeken waar zij het verschil kunnen maken. In hun brief, hun Cv of via andere kanalen. Als ze op gesprek uitgenodigd worden zetten ze hun beste beentje voor om authentiek te zijn, om zich zo goed mogelijk te presenteren en om de tips van hun loopbaanadviseur zo goed mogelijk op te volgen. Opdat hun inspanningen beloond worden met een baan waarin ze aan de slag kunnen.

En toch, werkzoekers zijn deelnemers aan een stoelendans met veel dansers en maar één stoel.

Het vraagt kracht en drive en blijvende inzet om als werkzoeker een baan te veroveren. Zo ontstaan er niet meer banen. De focus van werkzoekers blijft gericht op de banenschaarste.

Wanneer je als werkuitvinder de markt benadert ontstaan er andere mogelijkheden.

Wat is een werkuitvinder?

Een werkuitvinder is iemand met kennis en ervaring die bestaande kwaliteiten combineert met nieuwe ideeën. Een werkuitvinder creëert zijn eigen werk. Dit vraagt een grote nieuwsgierigheid naar behoeften, mogelijkheden en - latente - knelpunten in de markt. Het vraagt een ondernemende en onderzoekende geest. De route van een werkuitvinder loopt via andere paden.

Wat doen werkuitvinders?

  • Werkuitvinders weten de verbinding te leggen tussen hun ervaringen, talenten, kwaliteiten en de wensen en mogelijkheden op de markt. Ze weten wie een probleem heeft dat zij kunnen oplossen. Waarvoor de afnemer ook wil betalen.
  • Werkuitvinders hebben er plezier in om hun expertise te vergroten.
  • Werkuitvinders gaan op zoek naar de specifieke doelgroep die zij willen helpen.
  • Werkuitvinders gaan aan het werk om erachter te komen wat in de markt speelt op het vlak van hun expertise.
  • Werkuitvinders netwerken om in contact te komen met de doelgroep die ze kunnen helpen.
  • Werkuitvinders netwerken om zich verder te bekwamen, om vakgenoten te ontmoeten, om hun marktonderzoek te doen.
  • Werkuitvinders drinken een kop koffie met hun doelgroep als potentiële partners. Ze richten zich op een werkgever als een winkelier op een klant.
  • Werkuitvinders voegen iets toe aan de werkgever. Ze geven gehoor aan de wensen van de klant, niet slaafs, niet door overal ja op te zeggen, maar door vanuit de verbinding en de relatie met de ander hun oplossingen neer te leggen.
  • Werkuitvinders bewandelen een langere onderzoeksroute voordat ze tot een sollicitatie komen omdat ze buiten de vacatures om gaan.
  • Werkuitvinders blijven naar wegen zoeken om te verbeteren, te groeien en om te komen tot een overeenkomst met een nieuwe werkgever. In een arbeidsverhouding als werknemer/werkgever, of als ondernemer opdrachtgever

Ben jij ook een werkuitvinder?

Of wil je er één worden? Hoor je de klok luiden en heb je een vermoeden waar de klepel hangt? En wil je meer? Dat kan!

Kom naar een kennismakingsworkshop Baan als Business. Daar leer je meer over de route van werkzoeker naar werkuitvinder. Schrijf je nu in via www.BaanAlsBusiness.nl! Oriënteer je op de mogelijkheid of het Baan Als Business programma voor jou de route wordt naar een succesvolle werkuitvinder.

Nodig anderen uit, door dit artikel met ze te delen.

is een blog van Marjolein Kalter van

Ik geloof in de kracht van werkuitvinders...

Ik geloof in hun kennis, ervaring en creativiteit. Hun vermogen om deze talenten om te zetten naar toegevoegde waarde voor hun toekomstige werkgever. Waar hij graag bij stil staat.

Hoe is dat voor jou werkgever? Tijd voor een kop koffie?

Wil jij profiteren van de gratis workshop Baan Als Business? Meld je dan hier aan.

Marjolein Kalter

Tel.: 06-53314600