door Yvonne Smitz van Bon Sens

Welke initiatieven neem jijzelf dan in de kwispelfase van het intakegesprek vraag ik? Tegenover mij worden de ogen van mijn gesprekspartner opeens heel groot. Kwispelfase? Hoe bedoel je dat vraagt de professional.

Zelf ben ik een geboren kattenliefhebber maar tijdens mijn wandelingen in het weekend zie ik het vaak om mij heen, honden die elkaar begroeten. Snuiten tegen elkaar en kwispelende staarten. De eerste kennismaking.

Vindt de opdrachtgever jou sympathiek dan beoordeelt hij, wat je doet en zegt, sneller positief.

De eerste informatie die jij aan de ander geeft weegt het zwaarst.

Veel technische professionals zien er tegen op, die alledaagse praatjes om het eerste contact te leggen. Toch is het de belangrijkste fase in het intakegesprek. Ik hoor je nu denken, waarom is dat dan zo belangrijk?
In de eerste minuten van de kennismaking bepaalt de ander jouw guneffect. Wij hebben namelijk al heel snel een oordeel klaar als we iemand voor het eerst zien. Dit is een vaak onbewuste, automatische reactie van het brein om informatie snel te ordenen.

De opdrachtgever laat de informatie die hij het eerst van jou krijgt zwaarder wegen dan dat wat je later vertelt. Vind hij je sympathiek dan beoordeelt hij wat je doet en zegt eerder positief dan van een professional die hij minder sympathiek vindt. Dit noem je ook wel het Halo- of Horneffect

Een vraag die je stelt maakt soms meer indruk dan de antwoorden die je geeft.

Wat voor soort vragen stel jij in het intakegesprek?

Wat, waar, wanneer, welke en hoe. Vragen die zo beginnen noemen we open vragen, zij zorgen voor meer sfeer, meer informatie, minder druk op jezelf, meer guneffect en acceptatie. En niet onbelangrijk je hoeft zelf minder te vertellen. Een vraag die je stelt maakt soms meer indruk dan de antwoorden die je geeft. Bovendien stuur je met goede open vragen de ander naar zijn eigen belevingswereld. Vaak vinden gesprekspartners dat fijn die oprechte aandacht voor het bedrijf, zichzelf of hun projecten. Niet voor niets is waardering, erkenning en zelfrespect een eerste levensbehoefte.

Sluit aan bij de belevingswereld van de potentiele opdrachtgever.

Naast dat je tussen de regels door ontdekt wat echt van belang is voor jouw potentiele opdrachtgever en daar op in kan spelen, maak je ook je eigen gedachten vrij van oordelen en aannames. Dit geeft de mogelijkheid om perfect aan te sluiten bij de belevingswereld van jouw gesprekspartner. Zo ontstaat er een natuurlijke interactie tussen jou en de opdrachtgever.

In intakegesprekken wordt er namelijk niet alleen geluisterd naar de antwoorden die je geeft maar worden competenties juist getoetst op hoe je reageert in het gesprek. Vertel je dat je veel initiatieven neemt of erg geĆÆnteresseerd bent in de opdracht maar stel je geen open vragen, dan zal je gesprekspartner achteraf nog eens goed na denken of alles wat je zei wel echt klopt.

4 voordelen van open vragen stellen tijdens de kennismaking op een rij.

  1. Meer sfeer in het gesprek door interactie tussen jou en de opdrachtgever.
  2. Minder druk op jezelf door vrij te zijn van aannames en oordelen.
  3. Meer informatie over de opdrachtgever en de relevantie van de opdracht.
  4. Meer kans om jouw expertise en sympathie te laten zien.
Ken jezelf, wees jezelf, profileer jezelf.
Welke vragen stel jij in de kwispelfase aan jouw potentiele opdrachtgever?

Meer weten over het Halo- en Horneffect?

Dit blog staat ook op http://bonsenseffectiefcommuniceren.nl/

Bel me gerust voor gratis advies: 06-52553412 of mail je vragen over effectieve communicatie naar: yvonnesmitz@bon-sens.nl

Yvonne Smitz werkt als communicatietrainer en coach persoonlijke ontwikkeling voor Technische Professionals.

Deze blog verscheen eerder op www.bonsenseffectiefcommuniceren.nl

Yvonne op LinkedIn