door Hedzer Kooistra

'Je moet jezelf kunnen verkopen' hoor je als werkzoekende zo vaak. Je vindt het heel ongemakkelijk, je weet niet hoe jezelf moet aanprijzen of je hebt er in ieder geval mee geworsteld. Maar, wat als ik je zeg dat je jezelf helemaal niet hoeft te verkopen? Ik laat even twee voorbeelden zien:

Welke kandidaat mag morgen op gesprek?

kandidaat 1

Ik ben een gedreven enthousiaste boekhouder. Een echte hands-on teamplayer die graag targets haalt.

kandidaat 2

Ik ben boekhouder en heb 12 jaar ervaring met Exact, jaarrekeningen, BTW aangifte en salarisadministratie.

Jezelf verkopen? Doe het niet!

Jezelf verkopen is ook een vorm van mensenhandel. En mensenhandel is verboden. De werkgever wil weten wat je kunt en dat moet je goed kunnen vertellen. Spreek in kunde's, je inhoudelijke vaardigheden, benoem de dingen die je gedaan hebt. Dat is veel minder ongemakkelijk.

Trefwoorden

Op social media draait communicatie om trefwoorden. Trefwoorden zijn woorden die doel treffen. Als jij de zender bent, vraag je je af hoe de boodschap bij de ontvanger binnenkomt. Hoe luistert die ander, wat hoort of leest die ontvanger wel of niet? Als de werkgever jouw ontvanger is. Welke woorden heeft hij in zijn hoofd, welke zoektermen gebruikt hij? Hoe sluit jij aan bij zijn vraag of probleem? Tref jij doel?

Wat zegt een waslijst aan zelfkwalificaties?

Die werkgever zit helemaal niet te wachten op die nietszeggende zelfkwalificaties. Het glazuur van mijn kiezement zit vol barsten van het tandeknarsen om die mensen met een waslijst van zelfkwalificaties. Bedenk even wat zo’n waslijst eigenlijk over jou zegt.

Heb je het gedaan, dan kun je het.

Vraag je bij die termen eens af of je het gedaan hebt. Neem nou het woordje ‘gedreven’. Heb je gedreven? Kun je het? Een heipaalmachinist heeft een paal de klei in gedreven. Die kan het. De cowboy heeft het vee de vallei in gedreven. Die kan het ook. Maar heb jij gedreven? Waarschijnlijk heb je een keer op een luchtbed gedreven, maar dat is waarschijnlijk net niet wat die werkgever zoekt.

Waarom gebruiken we nietszeggende woorden?

Ik snap echt niet waarom we bedacht hebben dat we deze lege termen moeten gebruiken. Wil je iets zeggen over je karakter en je werkstijl, doe het dan goed. Doe dan bijvoorbeeld het Kernkwadrantenspel van Daniel Ofman. Daar kun je zelfs met je allergiën nog uitvinden wat je kwaliteiten zijn. De grap is dat als je dat een paar keer doet, je steeds op dezelfde sterke punten uitkomt. Het wordt geen waslijst van zelfkwalificaties. Het wordt een kort rijtje met een paar kwaliteiten die jij goed kunt onderbouwen. Zet die kwaliteiten met uitleg in je samenvatting op LinkedIn. Zet ze niet in je kopregel.

Hier staat een uitleg op het Youtube kanaal van Daniel Ofman

Naar LinkedIn tips van Hedzer


Hedzer Kooistra initiatiefnemer van Wekr en de Social Carrousel