Ik heb eens gesolliciteerd als kamermeisje bij Van der Valk. De juffrouw van het hotel was enthousiast en wilde me graag hebben. Het énige punt waar ik over wilde onderhandelen was het aantal contracturen. Dat waren er tussen de 4 en 38, waar ik natuurlijk geen enkele inkomenszekerheid mee had. In de praktijk zou ik drie à vier dagen werken, dus het was ook nog eens totaal overbodig. "Onbespreekbaar", zei de juffrouw. Einde oefening.

Een paar maanden later ontstond de volgende conversatie:

20 juli, 20:38
Beste werkgever,
Op indeed.nl zie ik geregeld vacatures langs komen voor het Van der Valk hotel, nu bijvoorbeeld voor een medewerk(st)er algemene dienst.

Hieruit maak ik op dat het hotel nieuwe medewerkers nog steeds contracten blijft aanbieden van tussen de 4 en 38 uur, terwijl in de omschrijving duidelijk staat dat het om een functie gaat van 24-32 uur per week.

Behalve dat ik het jammer vind (de werkzaamheden spreken me bijzonder aan), ervaar ik dit als uitbuiting. U geeft hier vooral het signaal mee af dat het lot van de werknemers u geen bal interesseert.

Met vriendelijke groet,
Jasmijn de Witte.

21 juli, 17:52
Beste mevrouw de Witte,

Hartelijk dank voor uw email reactie op de vacature die wij open hebben staan. Onze medewerkers van het Housekeeping team worden onder gebracht bij een flexwerk bureau. Zij bieden inderdaad contracten aan van 4-38 uur. Ondanks wij onze mensen tussen de 24 en 38 uur inroosteren. Deze keuze is gemaakt omdat in onze branche de werkdruk per dag verschilt en dit vooraf moeilijk vast te stellen is.

Vanzelfsprekend hebben wij zorg voor onze medewerkers en betreurd het ons dat u het idee heeft gekregen dat het lot van onze medewerkers ons niet interesseert. Ondanks wij het wel de moeite vinden om te reageren op uw opmerking zijn wij van mening dat uw reactie en schrijfstijl niet bijdraagt aan een positieve indruk en om deze reden zullen wij u niet uitnodigen voor een gesprek.

Met vriendelijke groet,
Werkgever.

22 juli, 20:23
Beste werkgever,

U geeft aan dat in uw branche de werkdruk per dag verschilt en moeilijk in te schatten is. Ik kan me daar iets bij voorstellen.

Maar als in de praktijk medewerkers bij u tussen de 24 en 38 uur ingeroosterd worden, heeft u daar blijkbaar voldoende flexibiliteit aan. Daarmee vervalt toch de noodzaak om in het contract zo'n grote marge aan te houden als tussen de 4-38 uur?

Het wordt dan een soort fictief indekken, wat in geen verhouding staat tot de onzekere positie waarin u uw medewerkers brengt. Des te meer omdat het voor laag- of ongeschoold werk vaak gaat om mensen met een slechte positie op de arbeidsmarkt, voor wie baanzekerheid het verschil kan betekenen tussen wel of geen eigen huis, een fijne baan of knagende onrust, veel of weinig respect voor de werkgever.

U moet dan ook niet vreemd opkijken als u bij uw medewerkers commitment of gevoel voor de zaak mist en zij er de kantjes vanaf lopen. Ze voelen echt wel of uw zorg PR-ingegeven of oprecht is.

Neem daarentegen de positie van uw baas, de baas van uw baas, enzovoorts. Genieten ook zij in deze onzekere branche een (tijdelijk) contract van 4-38 uur? Ik betwijfel het, terwijl zij zoveel minder hebben te verliezen. Geld achter de hand, een groot netwerk en altijd nieuwe banen in het verschiet.
Dat heet dus uitbuiting. Een moderne variant wel te verstaan.

Ik begrijp dat u geen lastpak als ik in uw organisatie wilt hebben. Een sollicitatie had ik zeker op een andere manier gebracht. Ik ben gewoon iemand die het niet kan aanzien dat het in een westers rijk land gemeengoed is geworden om onnodig risico's af te wentelen naar beneden. Ik mis de getoonde waardering voor de mensen die uw en mijn vuile werk op knappen. Ik mis de schoonmaker die trots kan zijn op zijn of haar werk.

Met vriendelijke groet,
Jasmijn de Witte.

22 juli, 20:41
Beste mevrouw de Witte,

Hartelijk dank voor uw reactie. Gelukkig werken wij met en groot vast team die heel veel plezier hebben in hun werk, zij voelen zich niet uitgebuit en worden door iedereen binnen de organisatie gewaardeerd zoals dat ook hoort. Verder kan ik erop wijzen dat elke medewerker een recht opbouwt van een gemiddelde van de afgelopen 3 maanden, waarmee de 4 uur voor de meeste komen te vervallen en men ook recht heeft op het gemiddelde gewerkte aantal uren van de laatste 3 maanden.

Nogmaals werken wij met een flexbureau die het contractuele gedeelte voor ons doet en dit is wat zij (en dus ook wij) aanbieden. Uw sociale manier van denken waardeer ik, dat zouden veel meer mensen moeten doen, maar twijfel daarentegen niet aan onze bedoelingen met onze medewerkers, wij buiten geen mensen uit.

Ons Housekeeping team is trots, komen elke dag met plezier naar het werk en wij zijn trots op hen. Mij lijkt het niet nodig om hier verder over te discussiëren, uw standpunt is duidelijk en complimenten dat u voor de zwakkere opkomt, echter ligt het in dit geval wellicht toch een beetje anders dan u doet vermoeden.

Hopende u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Werkgever.

23 juli, 09:08
Beste werkgever,

Ook ik ga dit gesprek met u afsluiten, maar eerst nog het volgende.
Ik heb voor verschillende werkgevers in de schoonmaak gewerkt en heb zelden een medewerker getroffen die zich met respect behandeld voelde. Vrijwel niemand zal vanuit deze positie eerlijk aangeven hoe zij het werk en de werkgever zien.

U hoeft geen psychologie gestudeerd te hebben om te begrijpen dat uw medewerkers niet zitten te wachten op een contract van tussen de 4 en 38 uur.

Ook al bent u werkelijk trots op uw team, zolang zich dat niet vertaalt in een fatsoenlijk contract en voldoende professionele ruimte zal de medewerker schoonmaak uw trots niet zien of internaliseren. De losse initiatieven die u (zo vermoed ik) inzet om de medewerkerstevredenheid te doen verhogen, zoals een tosti-ijzer in de kantine of de jaarlijkse 'dag voor de schoonmakers', benadrukt juist dat de basis niet goed zit en voedt cynisme.

Als u met flexbureau een uitzendbureau bedoelt: u bent als hotel de opdrachtgever en de opdrachtgever bepaalt het aantal contractuele uren. Bedoelt u uw eigen P&O afdeling: P&O is een ondersteunende of adviserende dienst, geen directie.

Ten slotte wil ik u erop wijzen dat wat Van der Valk doet illegaal is. Uw werknemers mogen u met recht aanklagen. Zie bijvoorbeeld http://www.bloemendaalruigrok.nl/realistisch-minimum-aanta…/

Blijft u vooral verder dromen!

Met vriendelijke groeten,
Jasmijn de Witte.

Jasmijn de Witte

Jasmijn schrijft onder pseudoniem op 'Het Precariaat' over haar persoonlijke ervaringen met en haar visie op het thema bestaans(on)zekerheid. Ze organiseert laagdrempelige en soms ludieke acties om bestaanszekerheid te heroveren.

Wilt u bijblijven, meedenken over oplossingen of actievoeren? Word dan lid van de Facebookgroep of reageer op de blog Het Precariaat.