door Hedzer Kooistra

Het toeval uitdagen

Ik weet nooit zo goed hoe je moet zeggen dat je de kans op het toeval moet verhogen? Hoe het ook zij, hoe meer je solliciteert, hoe eerder je aan het werk komt. Mag ik de mensen die roepen dat je vooral moet focussen, weer heel even pesten?

Marco van Basten

Het voorbeeld dat Hans van Breukelen in zijn sessies gebruikt zegt het waarschijnlijk beter. Marco van Basten kreeg een keer de opmerking dat hij dat prachtige doelpunt gemaakt had, omdat hij ‘toevallig’ op de goede plek stond. Van Basten bevestigde dat en zei vervolgens dat hij daar ‘toevallig’ stond omdat hij honderd keer naar voren was gerend en omdat hij keihard getraind had om überhaupt in het team te komen. Hij bevestigde dus het toeval, maar legde meteen even uit hoe je het toeval kunt beïnvloeden. Hard werken, veel pogingen wagen en blijven proberen.

Welk kanaal? Alle kanalen!

De deskundigen kunnen allerlei percentages oplepelen over kanalen die benut worden om mensen te werven. Het percentage mensen dat via LinkedIn geworven wordt, neemt toe. Je ziet steeds minder vacatures in de krant en de meeste mensen worden in het netwerk gevonden. De uitzendbureau’s claimen dat zij de meeste mensen aan het werk helpen. Wat kunnen we met die kennis? Niet zoveel, omdat je niet weet via welk kanaal jij toevallig aan het werk komt. Bij al mijn interim banen en klussen als zzp’er had ik het gevoel dat ik er ‘per ongeluk’ over gestruikeld was. Ik denk dat je alle kanalen moet blijven benutten, om het toeval uit te dagen.

Het schaap met de houten poot

De economie trekt aan. Werkgevers kunnen steeds minder hopen op dat schaap met vijf poten en ze realiseren zich gelukkig steeds meer dat een schaap met vier poten en zelfs een schaap met een houten poot net zoveel wol geeft.

Jouw meerwaarde? Je kunt morgen beginnen!

Het is aan jou om uit te leggen dat je net zoveel wol geeft. Maar, let op de valkuil van wollig taalgebruik. Zeg wat je kunt, zeg wat je gedaan hebt en laat alle wollige zelfkwalificaties zoveel mogelijk weg. Bedenk dat een werkgever die een vacature openstelt, al een tijdje een tekort voelt. Er is intussen een probleem ontstaan en er moet echt snel iemand komen. Kun jij achterhalen wat dat probleem is en uitleggen dat jij dat probleem kunt oplossen? Als je al in beeld komt bij de werkgever, dan is het een absoluut voordeel dat je morgen kunt beginnen.

Open sollicitaties

Het voordeel van morgen kunnen starten kan je vooral bij open sollicitaties helpen. Je ziet deze kans als je bedenkt dat die werkgever eerst een poosje last heeft van een achterstand en dan eerst eens in zijn netwerk gaat kijken om vervolgens een recruiter in te schakelen of advertentie te plaatsen. Stel dat ergens in dat traject jouw open sollicitatie op de (digitale) mat valt. Je bent alle recruiters en alle andere kandidaten te snel af. Sjra Puts (mijn creativiteits mattie) daagde mij een keer uit om 300 open sollicitaties te schrijven naar al die bedrijven die ik in Limburg ken. Hij was er absoluut van overtuigd dat er een bedrijf was dat net op zoek was naar iemand zoals ik. Die kwantitatieve benadering is echt iets van een creativiteitsgoeroe als Sjra. Ik durfde het niet, maar ik heb zijn denkwijze wel toegepast door veel vaker te solliciteren en acquisitie te doen. En ik heb zijn idee uitgewerkt in de aanpak van de Social Carrousel. Ook daar dagen we het toeval uit, door met de grote getallen te werken. Breid je eigen LinkedIn netwerk ook uit.

Mailen is ook netwerken

Een baan via het netwerk vinden? Dan moet je netwerk wel weten dat je beschikbaar bent en wat je kunt. Daar hebben we natuurlijk LinkedIn voor en ook Facebook is een prima platform. Maar, netwerken doe je het best met gewoon persoonlijk contact. Dat kan door naar netwerkbijeenkomsten te gaan of ze liefst zelf te organiseren. Maar je kunt ook gewoon een selectie maken van je netwerk en een mail sturen. Je kunt makkelijk honderd mails sturen.

Solliciteer ook op wat je graag zou willen

Een advies van Henny Bouman sluit heel goed aan bij deze aanpak. “Solliciteer op alles wat je graag zou willen, of je er een diploma voor hebt of niet. Denk als Pippi Langkous: 'ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan'. Als je je brief schrijft vanuit het positieve gevoel dat je op iets reageert wat je leuk lijkt, gaat je brief anders luiden. Niet elke werkgever kijkt alleen naar diploma's. Natuurlijk krijg je ook afwijzingen.” Ook hier daag je het toeval uit.

Het spel met de recruiters

Mopperen op recruiters is zinloos en kan je beschadigen. Probeer liever aan te sluiten bij hun werkwijze. Wat jij volgens mij zou moeten willen, is dat jouw cv meegenomen wordt naar die opdrachtgever. Jij wil dat die opdrachtgever jouw werkgever wordt. Een slimme recruiter laat jou per onderdeel uitschrijven in hoeverre je voldoet voor een functie. Dat is een heel karwei. Maar, het heeft wel degelijk zin om het te doen. Die recruiter wil een of twee droomkandidaten voorleggen aan zijn werkgever en een paar extra kandidaten. Hoe beter jouw beschrijving, hoe groter de kans dat die werkgever je profiel ziet en hoe groter de kans dat die werkgever met haast, kiest voor een kandidaat die morgen kan beginnen. Leg je wens ook gewoon voor aan die recruiter. Jouw meerwaarde is dat je morgen kunt beginnen.

Doe het allemaal

Wil je aan de slag? Doe dit dan allemaal! Maak werk van het toeval. Geef je kansen een boost door aan de kwantiteit te werken. Maar, verlies nooit de kwaliteit uit het oog.

Lees ook: Focussen op een droombaan of schieten met hagel?

PS: Er zijn natuurlijk veel meer dingen die je moet doen. Ik kan hier geen complete lijst aanreiken.

Werkzoekend?

Maak een Wekr profiel aan