door Hedzer Kooistra

Droombanen en ambities

Ik wil heel kort iets zeggen over het fenomeen ‘droombaan’. Ze bestaan echt. Ik heb er namelijk meerdere gehad, dus ik heb alle reden om er in te geloven. Blijf je droombaan najagen. Het zijn jouw ambities, niemand mag daar aan komen. Ik wil je alleen vertellen waarom je niet teveel van LinkedIn moet verwachten.

Social media en toeval

LinkedIn is een social medium. Het is geen gedegen recruitment tool, het is een vluchtig medium waar ‘toeval’ de belangrijkste factor is. Ik daag je uit om je droombaan te formuleren en dan te bedenken hoe je bij die droombaan uit gaat komen. Ik durf te beweren dat je al snel beseft dat je op LinkedIn alleen per toeval over die baan zult struikelen, doordat er toevallig een vacature voorbij komt op jouw tijdlijn of dat jij toevallig in het oog springt bij die werkgever die nu net jou nodig heeft.

Wat 'ziet' een werkgever nog op een tijdlijn?

Ik wil weer even het beeld oproepen van een recruiter of een werkgever die met branderige beeldschermoogjes naar de tijdlijn van LinkedIn kijkt. Die branderige oogjes zien net zo weinig als jij ziet van een reclame tijdens het vijfde reclameblok, als je een Lord of the Ring film wil kijken op een commerciële zender. De kans dat die werkgever jouw ambitie leest en voelt én inpast in de ambities van zijn/haar organisatie, is bijzonder klein. Net zo klein als de kans dat jij overstapt op dat nog geconcentreerdere wasmiddel van die irritante reclame.

Wachten op die kans?

Je moet zeker je ambities kenbaar maken op LinkedIn. En er zijn zeker mensen die ‘per ongeluk’ die droombaan gekregen hebben via LinkedIn. Je moet ook realistisch blijven en wat andere dingetjes overwegen. Stel dat je die droombaan ziet en je mag op gesprek. Terwijl je dat bedenkt, bedenk dan ook vooral even het antwoord op de vraag: ‘Wat heb je het afgelopen jaar gedaan’. Geloof me! Je krijgt die baan niet als je dan zegt dat je een jaar lang niets anders gedaan hebt dan wachten op deze kans.

Zoekt die werkgever naar jouw ambitie?

Nu wil ik twee dingen bij elkaar brengen. De werkgever die iemand zoekt, heeft niet jouw ambitie in zijn hoofd, maar een functietitel. Werkgevers zoeken naar mensen die morgen ingezet kunnen worden voor die achterstand binnen de organisatie. Ze kijken dus niet zozeer naar wat jij wil, maar naar wat je kunt. Het is de harde waarheid. En omdat jij over een jaar, bij dat sollicitatiegesprek voor die droombaan, wil kunnen zeggen dat je alles aangepakt hebt wat je kon krijgen, richt je je dus ook op het zoekgedrag van die werkgever die jouw aan tijdelijke klussen kan helpen.

Solliciteren als een 'Duizenddingendoekje'

Brood op de plank

Het gaat niet alleen om het uitstralen van je werklust of je werkritme. Er moet tenslotte ook brood op de plank komen. Presenteer je met die taken die je morgen kunt uitvoeren. Dat is waarschijnlijk het enige dat die werkgever met die soepoogjes nog waarneemt.

Een LinkedIn training in 1 minuut

Wat je wel kunt doen

Is het dan echt een hopeloze zaak? Nee! Je kunt het toeval beïnvloeden. Je kunt zorgen dat jouw vaardigheden op de tijdlijnen van nog meer werkgevers zichtbaar worden. Maar, benut LinkedIn vooral om in te investeren in de kwaliteit van je netwerk. Gebruik LinkedIn als zoekmachine om mogelijke werkgevers te vinden die passen bij jouw vaardigheden en die passen bij jouw droombaan. De werkgevers die je selecteert, benader je zo persoonlijk mogelijk met een verhaal waar jouw ambities goed in naar voren komen.


Werkzoekend?

Bied de werkgever en de recruiter die feitelijke inhoudelijke informatie waarmee zij hun kandidaten zoeken. Zorg dat je op gesprek komt, zodat je jouw competenties goed kunt toelichten.

Maak een Wekr profiel aan


Hedzer Kooistra van Wekr en de Social Carrousel

Een werkzoekende is op de arbeidsmarkt een gelijkwaardige partij. Gelijkwaardig aan die werkgever en gelijkwaardig aan die recruiter. Realiseer jij je dat je op die markt beweegt? Bedenk dan goed dat je iets wil met die andere partij. Sluit jouw verhaal aan bij die andere partij? Weet jij wat het probleem is van die werkgever en kun je een oplossing bieden? Met Wekr willen we helpen door de inhoudelijke vaardigheden uit de werkzoekenden te trekken, in de vorm waarin de recruiters en de werkgevers ze gebruiken. Wil je de werkzoekenden helpen, dan moet je vooral de werkgever helpen.


Ik link graag met werkzoekenden op LinkedIn

Presenteer je eigen promotie op LinkedIn en vergroot je bereik met de Social Carrousel