door Yvonne Smitz van Bon Sens effectief communiceren

Vorige week schreef ik in een blog hoe een kritisch zelfbeeld de ICT-professional kan hinderen om zich voluit te profileren in het intake – of sollicitatiegesprek.

“Misschien komt dat omdat het ICT-professionals zijn, dus met meer bèta- en vak-gerelateerde vaardigheden. Mogelijk houden ze niet zo van al dat gepraat en vinden zij het niet prettig om bevraagd te worden of ze wel goed genoeg zijn voor de opdracht” reageerde een technicus.

‘Wanneer ik in een intake tegenover een techneut aan tafel zit, is dat kat in het bakkie. We verstaan elkaar. Het wordt pas lastig wanneer mijn gesprekspartner niets van techniek afweet en allerlei persoonlijke vragen stelt’

Hier sloeg de schrijver de spijker op zijn kop. Veel professionals waar ik mee in gesprek kom frustreert dit. Het niet prettig vinden om bevraagd te worden of ze goed genoeg zijn om zich bij het team te voegen. En tegelijkertijd het belang inzien om de ander te overtuigen dat zij de juiste persoon op de juiste plek zijn.

Naast de omkering van een kritisch- naar een realistisch zelfbeeld speelt er nog iets. We kunnen niet niet communiceren. Ook als we luisteren en nadenken zijn we met communicatie bezig.

Spreekstijl I *

Spreken, luisteren, spreken, spreken, luisteren, spreken, spreken, spreken- en daarna misschien nadenken.

Waarschijnlijk herken je de spreekstijl hierboven als die van jezelf of van een van je collega’s. Mensen met voorkeur voor spreekstijl I praten meestal veel en snel, ze gaan in op wat anderen zeggen en in hun enthousiasme onderbreken ze de ander nog wel eens. Ze ontwikkelen hun ideeën via interacties met anderen.

Spreekstijl II *

Luisteren, nadenken, luisteren, nadenken, nadenken, nadenken- en dan misschien iets zeggen.

Wanneer je een voorkeur voor spreekstijl II hebt, neem je eerst de tijd om na te denken over wat er gezegd is. Daarna formuleer je jouw antwoord en reageer je op de ander. Voor jouw eigen beeldvorming heb je de ander niet nodig. Jij bent immers een zelfstandig denker.

Wat het lastig maakt is dat we in (intake– en sollicitatie) gesprekken vaak uitgaan van onze eigen spreekstijl en met dit gegeven de ander observeren. Degene die veel nadenkt vindt de ander, door dat veel en snelle gepraat al gauw overweldigend. Andersom kan de vlotte prater het zwijgen van de na-denker interpreteren als minder betrokken en niet geïnteresseerd in de opdracht.

Natuurlijk zijn dit vooroordelen en misverstanden, wel is het zo dat als de een zwijgt in een gesprek de ander meer gaat praten. Je beïnvloedt elkaar. Hierdoor blijft er minder tijd over om jezelf te profileren in de hooguit 45 minuten die je ter beschikking staan.

Hoe ga je jezelf nu presenteren om die indruk in het intake- of sollicitatiegesprek achter te laten, dat jij die interessante klus kan gaan uitvoeren? Het slechte nieuws, gesprekspartners kunnen wij niet zomaar veranderen. Daarentegen is het een uitdaging om onszelf zo te ontwikkelen dat we ook af kunnen stemmen op de spreekstijl van de ander, met behoud van authenticiteit. Zo creëer je een eigen veilige zone om jouw passie en vaardigheden over het voetlicht te brengen. Frank en vrij.

Ken jezelf. Wees jezelf. Profileer jezelf.

Hoe onderscheidend durf jij in het intake- of sollicitatiegesprek te zijn?

Yvonne Smitz werkt als communicatietrainer en coach persoonlijke ontwikkeling voor technische Professionals.

Wil jij tips over jouw verbale- en non-verbale communicatie of heb je werknemers die wel wat advies kunnen gebruiken neem dan contact op 06-52553412 of mail naar info@bon-sens.nl

*Bron: Worktypes. Welk type bent U?

Deze blog verscheen eerder op www.bonsenseffectiefcommuniceren.nl

Yvonne op linkedin