door Yvonne Smitz van Bon Sens effectief communiceren

Een echte professional ben je, een kanjer die helemaal opgaat in het oplossen van technische problemen en net zolang doorgaat tot de klus geklaard is. Maar, hoe komt het dan toch dat jij als techneut tijdens het intakegesprek voor een nieuwe opdracht jouw vaardigheden en persoonlijke eigenschappen niet over het voetlicht kan brengen? Je onzeker voelt en aarzelend jouw verhaal doet?

Er schieten allerlei gedachten door mijn hoofd tijdens zo’n intakegesprek, ben ik wel goed genoeg voor deze opdracht?

Vorige week gaf ik een training en in de introductie stelde ik de vraag aan de deelnemers welke momenten in het intake- sollicitatiegesprek nu als lastig ervaren worden. Meteen kwam er een reactie: “Er schieten allerlei gedachten door mijn hoofd tijdens zo’n gesprek, kan ik dit wel, ben ik wel goed genoeg voor deze functie?”

Wat gebeurt er dan met je vroeg ik. “Nou, als ik zoveel kritische gedachten in mijn hoofd heb ben ik meer bezig met mijzelf en al mijn twijfels en veel minder met mijn presentatie en wat de klant mij vraagt.”

Je begrijpt dat wanneer je met zoveel kritische gedachten over jezelf het intake- of sollicitatiegesprek in gaat, jij niet het allerbeste van jezelf laat zien. Laat staan dat jij kunt overtuigen hoe waardevol jij in feite bent als professional.

Hoe kun je deze kritische houding over jezelf keren?

Wanneer jij in gedachten twijfelt of je de klus wel aan kan, ga je jezelf ook echt onzeker voelen. En mensen die zich onzeker voelen hebben een meer negatieve uitstraling, praten aarzelend en komen minder overtuigend en daadkrachtig over. De klant voelt dat en vraagt zich af: “Is dit wel de topper die wij zoeken?”

Als het nu zo is dat we dat negatieve zelfbeeld “verzinnen”, het zelfs een gedachtekronkel is, dan is het dus ook mogelijk om de omkering te maken naar een positief en krachtig zelfbeeld. Waar ben ik goed in? Wat zijn mijn kwaliteiten? Waarin kan ik mij ontwikkelen? Welke persoonskenmerken typeren mij?

“Ken jezelf, wees jezelf, profileer jezelf”

Een positieve kijk op jezelf geeft namelijk een positieve dynamiek, een rustige houding, een ontspannen glimlach, een samenhangend verhaal en zelfvertrouwen om te vertellen wat jou zo’n goede werknemer maakt.

Het begint bij bewustwording, wat denk ik over mijzelf, wat zeg ik over mijn kwaliteiten en wat voor gedrag laat ik zien tijdens het intakegesprek.

Yvonne Smitz werkt als communicatietrainer en coach persoonlijke ontwikkeling voor technische Professionals.

Wil jij tips over jouw verbale- en non-verbale communicatie of heb je werknemers die wel wat advies kunnen gebruiken neem dan contact op 06-52553412 of mail naar info@bon-sens.nl

Deze blog verscheen eerder op www.bonsenseffectiefcommuniceren.nl

Yvonne op LinkedIn