Foto BNR NIeuwsradio: Koen Mol

Tijdens de opnames van het BNR programma 'Gangmakers ' vond ik er uiteraard ook weer iets van!

Dan is het fijn dat er een interruptie microfoon is.

De gasten in de uitzending spraken over de (economische) gevolgen van de sluiting van Philip Morris in Bergen op Zoom. Naar mijn mening werd er te veel en te ouderwets gesproken over banen, veiligheid en zekerheid. Ondernemerschap werd neergezet als riskant en erg onzeker. Ook zou je voor ondernemen een ondernemersgeest moeten hebben.

Ik ben daar klaar mee. Ik zie het zo. Om in deze onzekere tijden als werknemer in een bedrijf het verschil te maken heb je ook ondernemersgeest nodig. Je moet zelfstarter zijn, creativiteit bezitten en van aanpakken weten. De arbeidsrelatie zoals wij die van vroeger kennen houdt op te bestaan. Dan is het aan het lokale bedrijfsleven, inwoners en gemeente om op iedere mogelijke wijze de stap naar eigen ondernemerschap te verkleinen. De drempel te verlagen.

Dat kan bijvoorbeeld door juist in de eigen omgeving op zoek te gaan naar (startende) ondernemers die iets kunnen betekenen voor jou als mens/organisatie. Of dat nou het inhuren is van een plaatselijke coach, trainer of spreker in plaats van een gerenommeerd bedrijf in te schakelen. Of broodjes te bestellen bij een net geopende traiteur, scootertochten te gaan doen bij de nieuwe scooterboer of eens te gaan eten bij die nieuwe shoarmatent... Koop kerstgeschenken bij de speciaalzaak, niet op internet bij (Zalando, Bol.com of JeansOnline). Het wordt tijd dat we weer lokaal gaan gunnen! Steek je nek eens uit, maak het verschil!

Het gaat niet alleen om kansen creƫren (door de ondernemer zelf) maar ook om ruimte maken en mogelijkheid bieden. Wind in de rug is in deze tijden echt heel fijn! We moeten het samen doen! Meer ruimte voor David, laat Goliath maar even op dieet gaan!

Wie is het met mij eens en vult voorbeelden aan?

Dimitri Heesbeen

DiM Creative Consultancy

DiM Creative Consultancy laat organisaties de waarde van menselijkheid weer zien.

Commentaar Hedzer Kooistra:

Dimitri Heesbeen is de man achter Dim Creative Consultancy. Hij laat weer zien dat hij barst van energie. Zijn voordrachten voelen als rijden op een motor, maar dan zonder helm of bril. Je haar wordt strak achterover geblazen en die tranen die je in je ogen krijgt van de emotie, waaien tot in je oren. Dit is weer een eerlijk pleidooi uit het hart. Een pleidooi om even goed na te denken over wat we doen en wat we elkaar aan doen.